Początek wiosny to idealny czas na odpowiednie przygotowanie roweru do sezonu. Okresowe czyszczenie i i konserwacja są bardzo ważne dla utrzymania go w dobrym stanie. Jak to zrobić szybko, efektywnie i poprawnie? Przeprowadziliśmy na ten temat wywiad z naszym specjalistą Łukaszem Różańskim.
Marcin Pazdrąg: Cześć. Może zacznijmy od tego, co zrobić krok po kroku, aby doprowadzić rower do sprawności po zimowej przerwie?
Łukasz Różański: Dzień dobry, cześć. Tak naprawdę rower do nowego sezonu powinno się przygotować na koniec poprzedniego, ale jeśli tego nie zrobiłeś, to pierwszym krokiem jest wyjęcie roweru z piwnicy (śmiech). A tak na poważnie, w pierwszej kolejności należy go dokładnie umyć, nasmarować i zabezpieczyć. Kolejnym krokiem będą odwiedziny w serwisie rowerowym, który zajmie się regulacją lub ewentualnie wymianą części.
MP: Z Twojej wypowiedz mogę wywnioskować, że wyjęcie roweru z piwnicy to najprostsza czynność. Spotkaliśmy się, aby porozmawiać o odpowiednim czyszczeniu, smarowaniu i pielęgnacji. Opowiedz proszę o procesie czyszczenia.
ŁR: Czyszczenie jest kluczowym elementem. Po zimowej przerwie rower na pewno posiada zaschnięte pozostałości smaru na łańcuchu, kasecie i zębatce, dlatego zaczynamy od bardzo dokładnego mycia napędu. Pomoże w tym zaawansowany preparat do czyszczenia napędu, taki jak Revolve Drivetrain Cleaner, który w bezpieczny sposób rozpuszcza i usuwa pozostałości smarów i idealnie odtłuszcza układ napędowy. Po spryskaniu kasety, zębatki i łańcucha, wystarczy odczekać minutę. Następnie przystępujemy do dokładnego pędzelkowania. BIKE Brush Round to dedykowany pędzelek do czyszczenia napędu rowerowego, który dokładnie wyczyści przestrzenie pomiędzy trybami zębatki i pozwoli bardzo dokładnie umyć mniejsze elementy, takie jak kółeczka przerzutki czy ogniwa łańcucha. Na koniec spłukujemy całość wodą. Pamiętajmy, żeby nie stosować zbyt mocnego ciśnienia!
MP: Okej. Pierwszy krok za nami. Kolejnym jest umycie pozostałych części roweru?
ŁR: Dokładnie tak. W tym przypadku użyteczny okaże się Simply Green Bike Cleaner, który jest gotowym produktem, lub koncentrat Simply Green Bike Cleaner Concentrate do rozrobienia z wodą. Jest to preparat do kompleksowego mycia roweru. Jest bezpieczny dla użytkownika, sprzętu i środowiska dzięki zastosowaniu certyfikowanych surowców. Jest idealny na pozostałości błota z poprzedniego sezonu, ponieważ zmiękcza zabrudzenia i odspaja je od powierzchni. Ta cecha bardzo ułatwia zadanie, ponieważ pozwala umyć rower bezdotykowo. Należy dokładnie spryskać rower, pozostawić na 2 minuty i spłukać. W razie potrzeby możemy użyć pędzelka BIKE Brush Round, którym dotrzemy do trudno dostępnych miejsc i je doczyścimy. Na koniec zalecamy użycie mikrofibry z zestawu 2set Bike Frame Microfiber Cloth. Jest to specjalnie zaprojektowana mikrofibra, która służy do osuszania roweru.
MP: Etap czyszczenia prawie za nami! Zostały nam jeszcze tarcze hamulcowe, prawda?
ŁR: Koniecznością jest też odtłuszczenie tarcz hamulcowych. Disc Brake Cleaner szybko penetruje zabrudzenia, pozostawiając tarcze czyste i odtłuszczone. Co ważne – produkt ten gwarantuje bezpieczeństwo czyszczonych powierzchni i nie odbarwia lakieru. Sposób użycia jest niezwykle prosty i szybki. Wystarczy nanieść produkt bezpośrednio na tarczę hamulcową i przetrzeć czystą, suchą szmatką.
MP: Bardzo dużo wartościowej wiedzy odnośnie etapu czyszczenia.
ŁR: Zgadza się! Jeśli pozwolisz, to przejdziemy do smarowania.
MP: Bardzo proszę, pozwalam (śmiech)!
ŁR: Przed smarowaniem łańcucha należy go dokładnie przetrzeć suchą szmatką. Ważną kwestią jest to, jakiego rodzaju smaru należy użyć. W BIKE stosujemy tylko i wyłącznie smary ceramiczne, w 100% biodegradowalne, które zapewniają idealne smarowanie, właściwości antystatyczne i chronią przed korozją, dzięki czemu wydłużają żywotność komponentów. Rodzaj wybieramy zależnie od pogody.
Gdy pada deszcz decydujemy się na smar Ceramic Magic Wet. Jest gęsty i odporny na wypłukiwanie, nie brudzi i nie jest lepki. Jedna aplikacja smaru pozwala na przejechanie 100 – 150 kilometrów podczas deszczowej pogody.
W lato, gdy warunki są suche używamy Ceramic Magic Dry, który jest bardziej płynny, dzięki czemu nie zbiera brudu i kurzu. Zawiera za to azotek boru i zmniejsza tarcie elementów. Pozwala na przejechanie 150 – 250 kilometrów.
Gdy nie jesteśmy pewni pogody stosujemy Ceramic Four Elements lub Premium All Weather Lube. Oba produkty to uniwersalne smary przeznaczone do stosowania w każdych warunkach pogodowych. Pierwszy z nich pozwala na pokonanie 200 – 250 kilometrów. Drugi produkt jest jeszcze trwalszy. Tworzy na powierzchni łańcucha trwały film ochronny. Wpływa na gładką i cichą pracę napędu. Jest odporny na niskie temperatury, dlatego zalecamy stosowanie go w zimę. Jedna aplikacja pozwala na przejechanie 350 – 400 kilometrów.
Przy nakładaniu smaru należy pamiętać, żeby nie nanosić go zbyt dużo. Najlepszym wyjściem jest dozowanie po jednej kropli smaru na każde ogniwo łańcucha. Bardzo ważne jest również to, żeby po odczekaniu kilku minut wytrzeć nadmiar smaru szmatką lub ręcznikiem papierowym.
MP: Bardzo dużo informacji jak na jedną czynność. Przejdźmy do pielęgnacji!
ŁR: Pewnie. Jest to istotna, ale niestety często pomijana kategoria. W pierwszej kolejności zajmijmy się ramą rowerową, którą należy odpowiednio zabezpieczyć, a przy okazji nadać jej blasku. W tym celu stosujemy preparat Quick Frame Shine. Jest to innowacyjny produkt do szybkiego nabłyszczenia ram rowerowych, elementów lakierowanych i stalowych. Posiada delikatne właściwości czyszczące. Tworzy na powierzchni warstwę ochronną, zapobiegając ponownemu przywieraniu zabrudzeń. Należy pamiętać, żeby nie stosować produktu bezpośrednio na ramę, tylko na mikrofibrę z zestawu 2set Bike Frame Microfiber Cloth - Finish Edgeless Cloth, która świetnie sprawdzi się przy rozprowadzaniu preparatu.
Dosłownie wisienką na torcie będzie Tire Dressing o zapachu… wiśniowym. Jest to dressing do stosowania na ranty opon rowerowych. Zapewnia właściwości hydrofobowe i zapobiega ponownemu przywieraniu zabrudzeń. Wnika w strukturę gumy i zabezpiecza ją przed pękaniem. Niewiele osób wie o takim produkcie, ponieważ jest to nowość na polskim rynku, jednak staramy się zwiększać świadomość ludzi.
ŁR: Również bardzo dziękuję. Tak jak wspomniałem wcześniej, staramy się zwiększać świadomość kolarzy, rowerzystów i zachęcamy ich do stosowania profesjonalnych produktów do mycia i pielęgnacji rowerów, ponieważ niesie to za sobą wiele pozytywów, takich jak chociażby wydłużenie żywotności komponentów. Ludzie często nie przykładają uwagi do prawidłowego zabezpieczenia poszczególnych elementów, przez co rowery narażone są na uszkodzenia bądź szybszą eksploatację podzespołów.
MP: Bardzo słuszna uwaga. Należy edukować wyznawców popularnego „ludwika” dla dobra roweru! Bardzo dziękuję za rozmowę. Pozdrawiam serdecznie!
ŁR: Również bardzo dziękuję, do zobaczenia na trasie!
Zobacz również:
- Zestaw do kompleksowej pielęgnacji roweru Premium Kit
- Jak używać produktów BIKE BY SG - wideo tutorial